سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زگیل تناسلی در طی دوران بارداری

زگیل تناسلی چگونه بر جنین در دوران بارداری تاثیر می گذارد؟

در عصری زندگی می کنیم که میزان شیوع بیماری های جنسی نظیر زگیل تناسلی به شدت افزایش پیدا کرده است. زگیل تناسلی ناشی از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود، و ابتلا به آن می تواند در دراز مدت منجر به سرطان های خطرناکی مانند سرطان گردنه رحم شود. بسیاری از مادران مبتلا به این ویروس در رابطه با بارداری و جنین خود نگران هستند، و می خواهند بدانند آیا می توانند همانند سایرین باردار شوند و آیا نوزاد آنها نیز درگیر این بیماری خواهد شد یا خیر ؟

عوارض احتمالی زگیل تناسلی در طی دوران بارداری

زگیل تناسلی در ایجاد اختلال در بارداری تاثیری نداشته و مادران مبتلا به این بیماری می توانند بدون مشکل باردار شوند. ولی این بیماری احتمال خطر هایی مانند ابتلای جنین به این ویروس را افزایش می دهد. به علاوه بارداری به علت نامشخصی موجب می شود، تعداد زگیل ها افزایش چشمگیری داشته باشند.

 تاثیر زگیل تناسلی بر جنین

مهمترین نگرانی و دغدغه مادران باردار، سرنوشت نوزاد آنها است، در این مورد باید بگوییم مهمترین عارضه ی احتمالی زگیل تناسلی در بارداری احتمال ابتلای جنین به این بیماری است، برخی از پزشکان اعتقاد دارند این احتمال بسیار کم است اما شرایط بسیاری هستند که می توانند میزان خطر را افزایش دهند. به طور مثال پاره شدن کیسه آب مادر و یا زایمان طبیعی با وجود زگیل تناسلی به سبب عبور نوزاد از مجرای زایمان آلوده ریسک ابتلای نوزاد به این بیماری را به شدت افزایش میدهد. در صورتی که نوزادی به این بیماری مبتلا باشد، چندین هفته پس از تولد دچار زگیل هایی در ناحیه گلو و دهان خواهد شد.

زگیل تناسلی و زایمان

زگیل تناسلی تاثیری جدی در انتخاب روش زایمان ندارد. و مادر می تواند هم از طریق زایمان طبیعی و هم از طریق سزارین وضع حمل نماید. اما به یاد داشته باشید زایمان طبیعی ریسک ابتلای نوزاد به بیماری را افزایش می دهد به خصوص اگر مادر در ناحیه واژن و مجرای زایمان دچار زگیل باشد. به علاوه وجود زگیل ها در طول زایمان ممکن با خونریزی همراه شود و یا اینکه کشیدگی دیواره واژن برای زایمان را با مشکل مواجه نماید. تحقیقات نشان داده گونه هایی از ویروس که موجب زگیل می شوند، ارتباطی با سقط جنین ندارند.

تشخیص زگیل تناسلی در دوران بارداری

تشخیص زگیل تناسلی در بارداری

روشهای تشخیص زگیل تناسلی در بارداری همانند سایر زمان ها می باشد. اگر زگیل ها بر روی نواحی تناسلی ایجاد شده باشند، پزشک می تواند تنها با معاینه چشمی وجود آن را تشخیص دهد. اما انجام تست هایی مانند پاپ اسمیر و DNA می تواند در صورت لزوم نوع ویروس را نیز تعیین نماید.

روش های درمانی زگیل تناسلی در دوران بارداری

درمان زگیل تناسلی به طور قطع امکان پذیر نمی باشد، زیرا هنوز راه درمان قطعی برای این بیماری پیشنهاد نشده است. اما وجود زگیل ها را می توان درمان نمود. اما توجه داشته باشید، حتی زمانی که زگیل های تناسلی وجود ندارند، ویروس همچنان در بدن بوده و از بین نرفته است. مادران باردار نمی توانند از روشهای دارویی مانند استفاده از پماد برای از بین بردن زگیل ها استفاده نمایند، زیرا احتمال آسیب به جنین وجود دارد. در نتیجه بهتر است زنان باردار از روشهای موضعی مانند کرایو، جراحی، لیزر و .. برای درمان زگیل های خود استفاده نمایند.

تاثیر واکسن گارداسیل بر جنین و زنان باردار

آمار ها نشان داده واکسن گارداسیل هیچ تاثیر منفی بر مادر و یا جنین نداشته و مادران باردار نیز میتوانند همانند سایرین از واکسن برای پیشگیری استفاده نمایند. علت این امر را می تواند عدم وجود میکروب های کشته شده یا ضعیف شده در واکسن دانست.